Är dövstumma den perfekta grannen?

Man kan ju lätt tro att dövstumma inte gör så mycket väsen av sig. De spelar till exempel inte hög musik in på sena nätterna, de bråkar inte speciellt högljutt på fyllan och de sitter inte och skriker och gormar till sportevenemang.
Men, vad fel man kan ha.
De låter ju ännu mer.
De struntar till exempelvis i om tvättmaskinen/diskmaskinen går på högvarv på nätterna, de kan mycket väl gå in i en trave tallrikar och riva ner dem, utan att ens märka det och de vaknar inte när deras unge ligger och skriker på nätterna. Det sista vet jag inte om det stämmer, de har kanske någon anordning som gör att de vaknar. Kanske en lampa som blinkar, så som de har på telefoner... Texttelefoner.

Så med andra ord så är det inte helt optimalt när de ränner runt på fyllan och river ner saker och inte märker det.
Å andra sidan:
Jag kan spela hög musik, bråka högljutt och skrika och gorma till sportevenemang hur mycket jag vill utan att någon klagar. Jag får även en del av deras fördelar, jag kan tvätta/diska när jag vill utan att de bryr sig. När sitt barn skriker på nätterna är dock inte en fördel som man får. Man vaknar själv av ungen och vill förmodligen få ungen att somna om.

Inte för att jag har några grannar som är dövstumma, men kan vara värt att tänka på om man ska byta bostad. (Det har väl förmodligen inte någon större del i beslutet köpa eller inte köpa, men ändå).

Har ni förresten pratat med någon med texttelefon? Mycket skumt. Jag jobbar med att prata i telefon och ibland är de som ringer arga. Även dövstumma kan vara arga, men då sitter istället en tredje part och vidarebefordrar svordomarna.
Det kan till exempel låta:
Kvinna med snäll röst: -Du ditt jävla rövhål, inte kan du väl tro att jag tänker betala det här? Du och ditt företag är jävla maffia som tar av de fattiga och ger till er själva. Kom.
Sen ska jag då svara, gärna sakta så den snälla flickan hinner skriva. -  Menar du att fakturan är fel och att du bestrider den? Vad är det som är fel? Kom. (ska jag tillägga att jag jobbar med inkasso och obetalda fakturor. I know, riktig partyprinsessa)

Ja, ni förstår, sånna samtal kan pågå i evigheters evighet. Det är sant. Evigheters evighet är absurt lång tid.

Jag har tyvärr inget vettigt att skriva. Jag ska nog gå och dricka öl.

Kommentarer
Postat av: ann

Men hur kul är det att prata med en tant som vidarbefordrar texttelefon. 17 på kö och "kom" väntar den snälla tanten "kom" svarar "kom". Ja det tar evigheters evighet och skit jobbigt.

Men lär upp en blind på bommen!! Hur bra kan inte dom bli? Dom märker ju inte höjden och bör därför kunna utföra flickisen utan rädsla för att ramla ner.

2008-08-15 @ 18:20:06
URL: http://annramberg.blogg.se/
Postat av: Eva

Haha, ja texttelefoner minns jag.. Dom kom ibland.. Glöm inte "klart slut" sen när samtalet var över.. ;) Ett samtal som i vanliga fall tog en minut kunde ju ta upp till 5-10 min.. Suck.. Glad man slipper det nu.. o du slipper ju du med snart nu när du kommer tillbaka! Jippie!!! =)

2008-08-16 @ 18:52:19
URL: http://www.eva-andersson.blogspot.com
Postat av: J

Mmm pisk ska de ha =/ Bra att du var full iaf, det är fina grejor =)



Haha skönt inlägg, halva handlar om dövstumma grannar, innan du kmr fram till att du inte har några =)

2008-08-18 @ 10:46:32
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: J

Haha eexakt =) Fast roma då. Roma eller leverpolen.

2008-08-18 @ 14:08:20
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: Kotteby

Underbart inlägg...

Underbar!



veronica: Bor det dövstumma i huset?

mäklare: ursäkta?

2008-08-18 @ 14:20:48
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: Kotteby

Just det ja.

Prata inte amerikansk politik på fyllan.

2008-08-18 @ 14:21:43
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: Mli

Hahaha, men fy farao! Lilahårade tanter är vad jag brukar benämna som "Konsumtanter" för alla kärringar som jobbar på Konsum har lila hår med matchande gröna kläder :S..Jorå, har gjort detsamma som du en gång..från naturligt vit-blond till nåt som hette "svart tulpan". Numera vet jag att det blir lila..Mamma skrattade ihjäl sig eftersom hon varnat mig innan, men som den envisa fjortis jag var lyssnade jag inte på henne. Just därför avvaktar jag nog tills jag har råd att låta frissan göra det =)



Nope, det blev faktiskt Mumien, men den var helt ok. Massor av action i alla fall. Men eftersom alla tjatar om Dark Knight lär man väl ta sig i kragen o glo på den snarast :)

2008-08-20 @ 09:06:50
URL: http://lenaemeliemarie.blogg.se/
Postat av: jenny

hahaha. jag det är skumt . jag har också haft sådant samtal.

2008-08-20 @ 10:10:21
Postat av: teddan

Jag har oxå tänkt på det där med dövstumma grannar. Om du skulle klaga för dom och säga att dom för liv, så måste du ju ändå gå till dom. Visst, öppnar dörren gör dom säkert. Men du måste ju förmedla att dom ska va tysta. Får skaffa en "schhh" skylt. och visa upp för dom när du ringer på.

2008-08-21 @ 10:40:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0