Ägg, sill och snaps.

Igår firades påsk hemma hos mina föräldrar- Pappa hade köpt färgpennor och tyckte att vi skulle rita på ägg. När det påpekades att vi inte var fem så sa han att vi skulle "ta upp den traditionen igen". Vi har aldrig haft den traditionen.
Men det visade sig vara rätt roligt och alla gick in för uppgiften. (någorlunda i alla fall, man har nog inte en gnutta konstnär i sig. Jag har ritat Jenny och var rätt nöjd tills jag såg de andras... Jenny, som ritade av mig vann tävlingen).
image11
Fr. v: Brorsan, jag, Jenny, Mamma, A och Pappa.
Smickrande?

Sill åts, ägg åts och snaps dracks, men snapsen hade inte hamnat i frysen innan. Sådär gott med ljummen snaps.
Sen var det lekdags, enligt pappa igen. Jag vet inte vad det har tagit åt honom sen han blev morfar. Så ska det låta. Pappa valde ut låtar som han spelade och vi, indelade i två lag, skulle säga artist/grupp och titel. Jag och brorsan i samma lag, vi förlorade. Kan vara för att pappa valde låtar och band från dackefejden och då fanns inte vi andra. Leken var säkert rolig för pappa, kanske mamma också.
Allt som allt, ett mycket trevligt påskfirande som fortsätter idag när vi ska hem till A:s föräldrar. Glasstårta med saffransglass vet jag står på menyn. I´m happy och kommer att gå upp mina kilon igen.

Tillägg: Jag väger numer 62 och har gått ner från 65. I´m happy igen, men förmodligen bara under dagen. Imorn kommer jag svära mig blå över den där glasstårtan.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Protest ang. måla ägg!! Kan va så att minnet är bra men kort Veronica. Varje påsk då ni var små glin du och Tedh målades det ägg med stor precision, antingen med vattenfärg eller tuschpennor varje påsk. Den traditionen upphörde dock när ni vart lite äldre då vi förstod att det skulle bli lite genant för er inför era kompisar. Nu eferåt skulle det i och för sej ha varit lite kul att återinföra traditionen när Patrik bodde hos oss. I hans värd hade han blivit placerad hos familjen Bundy kopia utan äggmålning, undrar om han packat väskan och flytt familjen i hopp om en form av självbevarelsedrift om vi dukat med vattenfärger på påskbordet. Hmmm
Med tanke på lekar så har pappa redan planerat för nästa träff, hans förberedelser kommer hädanefter bli bättre och musik från ert århundrade kommer att inhandlas så ni kan vara med i matchen. Jag vann tävlingen, det konstaterades av jurin som bestod av Micke himself och x-tra lotten gick till mej. Ingen vinst dock.
Nu vill jag bara ha ett erkännande, visst fasen var det lite kul med både frågeleken och äggmålning??
// ma

2008-03-26 @ 10:18:06
Postat av: Mamma

Äggmålning!!! Min lycka är stor!! Det är inte bara jag å pappsen som håller på gamla traditioner. Min kollega Helenas man inhandlade akvarell färg och fem olika penselstorlekar inför stundande påskmåltid. Middagsbordet dukat med dagens inköpta avancerade färg o pensel kvalitet, pappa Mats, mamma Helena och sonen Hampus ägnade stor del av middagen med att måla ägg, glädjande är att Hampus 2 ½ år presterade även den svåra uppgiften. Nu känns ju våra färgpennor som ett ganska simpelt inköp, så nästa år Veronica..... Jag har ett helt år på mej att förberada nästa påsk. Här ska slås rekord, nu jäklar. // ma

2008-03-26 @ 11:07:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0